Leka main telefon sampai leka sumbat anak dalam peti ais, dah lama baru sedar

Ketagihan kepada telefon pintar semakin menjadi masalah yang membimbangkan bukan hanya di Malaysia, tetapi juga di seluruh dunia.

Fenomena ini semakin meruncing dengan kecenderungan individu untuk menghabiskan masa berinteraksi dengan peranti elektronik daripada dunia sebenar sehingga memberi impak keselamatan yang serius.

Orang Muda Lebih Suka Beli Kereta Berbanding Rumah Untuk Bergaya

Leka main telefon sampai leka sumbat anak dalam peti ais, dah lama baru sedar

Kejadian terkini yang tular pada Sabtu lalu melibatkan seorang ibu yang secara tidak sengaja memasukkan bayinya ke dalam peti sejuk semasa terlalu asyik berbual menerusi telefon pintar, lapor India.Com.

Video yang dirakam menerusi kamera litar tertutup (CCTV) ini menggambarkan kecuaian yang mengejutkan yang berlaku di sebuah rumah di India pada 26 Mac lalu.

Dalam rakaman tersebut, seorang wanita berkenaan terlihat sedang sibuk mengupas bawang sambil terus berbual di telefon pintarnya.

Anak kecilnya pula bermain di sekelilingnya tanpa pengawasan yang cermat.

Ketika wanita tersebut sepatutnya menyimpan bawang ke dalam peti sejuk, dia secara tidak sengaja memasukkan bayinya ke dalam peti sejuk dan menutup pintunya.

Tanpa sedar apa yang terjadi, wanita tersebut meneruskan perbualannya sehingga suaminya muncul dan bertanyakan tentang keberadaan bayi mereka.

Ketika mereka menyedari bahawa bayi tersebut hilang, mereka mulai cemas dan mencari anak mereka.

Tangisan bayi yang terdengar dari dalam peti sejuk membawa kepada penemuan yang mengejutkan, di mana bayi itu ditemui dalam keadaan menangis teresak-esak.

Kejadian ini membuka mata terhadap bahaya yang mungkin berlaku akibat ketagihan kepada telefon pintar.

Kecuaian yang berlaku dapat mengancam keselamatan kanak-kanak dan membawa kepada situasi yang berbahaya.

Walaupun tidak dapat dipastikan sama ada video yang tersebar di media sosial itu adalah situasi sebenar atau sekadar konten semata-mata, ia memberi peringatan yang penting tentang kesan negatif daripada penggunaan telefon pintar yang berlebihan.

Baca juga: Lelaki terkejut jumpa benda yang sangat menakutkan masa gali tanah nak tanam bunga